The environmental effect of landfills is immense not only on the environment, but on human life


Toxic gases

food waste in landfills generates methane gas (CH4) a greenhouse gas 25x more potent in trapping heat in the atmosphere than carbon dioxide (CO2)

The 2013 World Bank report, along with earlier environmental impact assessments, have warned of the dangers posed by the landfills. They can pose severe public health and environment dangers, including generating toxic gases including methane and carbon dioxoide, are locations for pests, fires as well as ground water contamination and other health hazards.
— Kuwait Times

Residential areas in danger

The landfills have also not been divided according to types of waste but instead are filled with all kinds of waste, including municipal wastes, food wastes, industrial wastes, construction and demolition debris as well as 90 percent of Kuwait’s domestic waste. Residential areas in proximity to closed landfills include Qurain, Sulaibiya, Kabd, Jleeb AI Shuyoukh, Yarmouk and Wafra. Expansion of waste dumping sites will hamper development plans, in addition to health concerns related to abandoned landfill sites.
— Kuwait Times


كل ما يسيء للبيئة يعود على الإنسان بالضرر


الغازات السامة
تسبب الفضلات العضوية من الأطعمة تكون غاز الميثان الذي يساهم في الاحتباس الحراري بنسبة تفوق الخمس وعشرون ضعف ما يسببه غاز ثاني أوكسيد الكربون. و يجدر الذكر أن ظاهرة الإحتباس الحراري هي عدم قدرة الغازات المسببة للحرارة أو التي تزيد من نسبة حرارة الجو على الخروج إلى الغلاف الخارجي للأرض فتزداد درجة حرارة الأرض، و تم تسجيل أعلى درجة حرارة على الكرة الأرضية في الكويت بتاريخ 22 يوليو 2016 بدرجة 54 درجة سيليزية و هي أعلى درجة في منطقة مأهولة منذ بدأ تسجيل درجات الحرارة في سنة 1850 ميلادية.
من المخاطر الأخرى لمكبات النفايات تزايد أعداد الآفات و الحرائق و تلوث المياه الجوفية.

المناطق السكنية في خطر
بما أن الفضلات لا يتم فصلها و تصنيفها، يتم تراكم الفضلات العضوية مع المخلفات الصناعية الانشائية و الزيوت و المواد السامة في المكان نفسه و تشكل هذه المخلفات المتراكمة ما يعادل 90% من مخلفات الدولة، و تكمن المشكلة أن هذه المخلفات تؤثر على المناطق السكنية المحيطة بها كمنطقة القرين، والصليبية، وكبد، وجليب الشيوخ، واليرموك، والوفرة. توسع هذه المدافن يشل حركة توسع العمران و يزيد تفاقم المشاكل الصحية.